Vlieglessen
Als je lid bent kun je gratis vlieglessen volgen. Er zijn examenprogramma’s voor verschillende categorieën nl. zweefvliegtuig, motor vliegtuig, helikopteren drone. Voor al deze categorieën hebben wij instructeurs beschikbaar,onze instructeurs zijn vrijwilligers. Het kan dus zijn dat er een keer geen instructeur beschikbaar is. Daarom is het verstandig om vooraf een afspraak te maken met een een instructeur. In het clubgebouw hangt een lijst met alle instructeurs.
De vereniging heeft een aantal les middelen zoals zenders en vliegtuigen welke gebruikt kunnen worden om te lessen zonder dat een leerling een eigen toestel hoeft aan te schaffen.
Brevet A-zweef
Een examen voor het Brevet A-Zweef bestaat uit het uitvoeren van de volgende handelingen:
- (Lijn)start met rechte stijgvlucht of vlucht met elektromotor aan
- Zweefvlucht, incl. landingscircuit, van minimaal 3 minuten (voor DLG modellen is de vereiste vluchttijd 45 seconden)
- Landing binnen 30 meter cirkel
- Algemene veiligheid vlucht (van begin tot einde)
- Handling van het model
INLEIDING
De kandidaat, met helper voor het aanzeggen van de opdrachten, stelt zich op recht vóór de examencommissie. Normaal gesproken worden de figuren tegen de wind in gevlogen, langs een vlieglijn die recht voor de kandidaat doorloopt. Bij afwijking hiervan is dit met de examencommissie overeen te komen.
Indien niet verder beschreven, mag de kandidaat zelf bepalen hoe hij het model tussen de figuren positioneert voor de volgende manoeuvre.
Bij alle examens staan twee gemeenschappelijke items te beoordelen:
- Algemene veiligheid vlucht (van begin tot einde)
Hiermee wordt bedoeld of de totaalindruk van de vlucht een veilige indruk achter laat. Te denken valt onder andere aan het vliegen van passende snelheden gedurende de examenvlucht, en het ontbreken van stuurfouten.
- Handling van het model
Een extra aandachtspunt van veiligheid, vooral aandacht voor het op juiste wijze omgaan met het type aandrijving.
START
Het model mag door de piloot of door een helper worden vastgehouden en/of worden opgegooid. De aanloop moet in rechte lijn zijn, evenals de daarop volgende stijgvlucht.
Als onvoldoende kan ondermeer worden aangemerkt als:
- het model gedurende de aanloop en/of bij de stijgvlucht aanmerkelijk van richting verandert.
- na het opstijgen opnieuw de grond wordt geraakt.
- de stijgvlucht onstabiel is of met te hoge of te lage snelheid wordt gevlogen.
ZWEEFVLUCHT
Het toestel moet, nadat de motor is uitgeschakeld, minimaal 3 minuten zweven. Hierbij mag de motor niet meer worden ingeschakeld.
LANDING
De landing moet worden uitgevoerd in een vooraf vastgestelde circel met een diameter van 30 meter
Veiligheid
Wedstrijden
F3B wedstrijden
De klasse F3B is de Formule 1 van de modelzweefklassen; een hightech klasse zonder technologische barrières. De wedstrijden zijn zeer spannend en uitdagend en vragen doorzettingsvermogen en samenwerking binnen een team.
F3B is een wereldwijd erkende klasse voor radiografisch bestuurde modelzweefvliegtuigen (3 taken). Sinds 1979 wordt iedere 2 jaar het wereldkampioenschap georganiseerd. De klasse kent een ruim Europees startveld, waardoor veel wedstrijden in diverse landen worden gevlogen.
Bij F3B worden 3 taken (onderdelen) gevlogen:
Taak A: | Thermiektaak; 10 minuten thermiek vliegen met een doellanding binnen een werktijd van 12 minuten. |
Taak B: | Afstandstaak; 4 minuten afstand vliegen op/boven een parcours van 150 m. Werktijd: 7 minuten. |
Taak C: | Snelheidstaak; Een snelheidsvlucht over 4x 150 m. Werktijd: 4 minuten. |
Een ronde in een wedstrijd bestaat altijd uit de 3 bovenstaande taken; een wedstrijd uit minimaal 2 ronden.