Vliegtuigen

op 5 januari 2020 werd het jaarlijkse kouwe jatten vliegen gehouden. 12 deelnemers streden om de fel begeerde 'blauwe jat'. Met Glühwein en een heerlijke barbecue werd de dag afgesloten!

Previous Next

Ohh, smullen zeg!! voor de liefhebber van de Nederlandsche historie der modelvliegtuig bouw!

hier treft u een verzameling oude tekeningen aan, voornamelijk van Nederlandse bodem. 
In de jaren '70 waren deze tekeningen eigendom van de KNVvL die ze onder bracht in haar bibliotheek in het Aviodome te Schiphol (tegenwoordig het Aviodrome te Lelystad). De beschikbare ruimte in de koepel van het Aviodome was koud en vochtig en slecht voor de papieren collectie. Een groepje vrijwilligers met belangstelling voor modelbouw besloot om de verzameling tekeningen te fotograferen opdat deze niet verloren zou gaan voor toekomstige generaties.

Bekijk het video verslag van Nederlande kampioenschappen F2C lijnbesturing die onlangs op de SUL banen in Utrecht zijn gehouden.
Kleine impressie van de team race op de zondag. Via de volgende link kun je van bovenaf ook goed zien hoe snel dit onderdeel gaat! 
https://youtu.be/UA8lK5VMWQE

Previous Next

Meer foto's van de Lancaster van Wim Nijmolen.

Schaal .1 :17  ;  spanwijdte 1,83m  ;  gewicht 2,2 Kg met intrekbaar landingsgestel
Aandrijving d.m.v. vier borstelloze motoren van elk 180W  ;  Accu 500ma/h.  ;  Besturing via 5 kanalen

Wat je zoal bezighoudt… (door Erik Meerdink)

Even een kleine update van mijn bouwactiviteiten. Nu is het zo dat ik vaak een wat groter project heb lopen maar tussendoor, zeg maar voor de variatie, ook iets “kleins” heb lopen. Klein dan in de zin van snel klaar en vliegen maar. Zoiets als bijvoorbeeld een teksumo of zo. Maar ja, ik vind veel dingen leuk dus het loopt wel eens uit de hand. En dan blijft het niet bij één of twee projectjes maar wordt het wel eens wat meer. Verschrikkelijk. Groot probleem is dan altijd, wat maak ik het eerst af. Nou ja soms moet je. Ik vlieg een paar keer per jaar een wedstrijd in de klasse F2B, lijnbesturing kunstvlucht. Dan moet je natuurlijk wel een model  wedstrijd gereed hebben. Het liefst twee, voor het geval dat….

Maar ja, zoals ik al zei, ik vind andere dingen ook leuk. Dus constant weer die tweestrijd, welke eerst.

En als je dan nog niet met pensioen bent betekend dat dat mijn tijd beperkt is. Niet erg, maar je moet je tijd dan wel efficiënt indelen.

Enfin, om je een idee te geven wat er op dit moment op mijn zolder zoal gebeurd hier een klein overzicht van mijn huidige projecten.

Er was eens een Gecko. Iedereen kent ‘m wel. Leuk klein fun kistje uit de FMT. Ik doe wel eens dingen die niet goed gaan en dan ook vlak boven de grond. Dan gaat er wel  eens iets stuk. Wat overbleef was een nog helemaal intacte vleugel.

01.jpg

 

Daar moest natuurlijk wel een nieuw rompje bij. Nou hier is ie dan:

02.jpg

Zoals jullie weten vlieg ik ook lijn-bestuurde toestellen. En naast de “echte” wedstrijden zijn er natuurlijk ook fun wedstrijden. Hier wordt b.v. met simpele zo genaamde plankromp modellen gevlogen. Links op de foto zie je een aantal Suls Record Trainers met een 1.5 cc Webra Record diesel motor er op. De firma Suls was een Nederlandse modelbouw firma die onder andere dit model als bouwdoos op de markt bracht. De firma bestaat al heel lang niet meer maar veel tekeningen van de deze firma circuleren nog steeds onder de liefhebbers en de modellen worden nog steeds gevlogen.

De Webra Rekord diesel is een geliefde motor voor dit soort modellen. Volgens kenners zelfs een betere motor dan zijn grotere broer de Webra Winner met 2.5 cc. Ook deze motoren worden al lang niet meer gemaakt. Maar omdat ze vroeger in de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw in aantallen van vele tienduizenden zijn gemaakt is het vrij makkelijk om er op internet nog eentje te vinden. Een goeie heb ja al voor zo’n €25.-

03.jpg

Rechts zie je nog twee modellen met een 2.5cc Fora diesel (geel/witte) en een OS 3.2 cc glow (groene) die gebruikt worden voor de fun, lesvliegen, maar vooral voor het Flying Circus. Dat is een happening die we vaak vliegen als afsluiting van een treffen. De bedoeling is  dat we met zo veel mogelijk modellen in één cirkel vliegen. Tot nu toe heb ik al meegemaakt dat we met zo’n 6 en 7 man tegelijk in de cirkel stonden te vliegen. Echt geweldig  om mee te maken. Je kunt natuurlijk wel nagaan dat het hierbij regelmatig mis gaat en er wat modellen sneuvelen. Vandaar, minimaal twee!

Maar voor het serieuzere werk, de F2B kisten, bouw ik op dit moment een nieuwe stunter. Dit is een ontwerp van Claus Maikis, de Escapade. Oorspronkelijk bedoeld voor een brandstof motor van ca. 8cc. Nu gebouwd voor elektro. Ik ben persoonlijk erg gecharmeerd van de ontwerpen van Maikis omdat ik ze erg mooi van vindt en omdat hij relatief eenvoudige constructies gebruikt. Maikis had tot twee jaar geleden een werkelijk schitterende website. Helaas is hij hiermee gestopt. Een groot verlies voor de informatie voorziening voor mensen die interesse hebben in lijnbesturing.

De ruwbouw is zo goed als klaar. De afwerking zal ook nog wel enige tijd in beslag nemen. Met  LB kunstvlucht kisten wil je de jury ook graag imponeren met de afwerking van de modellen. Niet helemaal de bedoeling maar ja, het oog wil ook wat. Je komt er dus niet helemaal mee weg om er “even een kleurtje op te spuiten en klaar”.

04-05.jpg

Spanwijdte ca 146 cm. Ik hoop het vliegklaar gewicht onder de 1700 gr. te kunnen houden.

Motor Torcman 350-20  12/14p, regelaar YEP60, en een Steve Renecle timer om de vluchtduur en het toerental te kunnen regelen. Geen RC, dus je moet op enige manier je regelaar aansturen.

De ingrediënten:

06.jpg

LB, hier de aansturing van de flaps. Verstelbaar door het witte blokje omhoog en omlaag te draaien.

Doel hiervan is om de verhouding in uitslag tussen de flaps het het hoogteroer te veranderen. Wat dan weer de stuureigenschappen van je kist beïnvloed.

07.jpg

                                                                                                           Wie is dat toch  ;-)

Ik vertelde al van meerdere projectjes.  Ik heb ooit….. een stermotor gekocht. Hiervoor ben ik begonnen aan een model voor deze motor, de Messerschmidt M35

08.jpg

Door serieuze problemen met de motor heb ik dit project toch op de lange baan geschoven. Maar zeker niet opgegeven. De motor is bijna gereed dus ik zal het model weer op moeten pakken. Want ooit zal ie vliegen!

De romp is zo goed als gereed in ruwbouw.

09.jpg

Een ander project is een schaal zwever waar ik toevallig tegenaan liep. Voor een prikkie gekocht. Maar ja, het bouwen gaat nog even duren. Project 2.

10.jpg

Het project dat nu voorrang krijgt is de Amazone. Een 330 cm thermiekzwever. Jawel, dezelfde als die van Wim Nijmolen. Dit kitje was overigens een dealtje met Harry.

11.jpg

Dat dingen niet altijd goed gaan had ik al verteld. Een crash met een LB stunter twee jaar geleden in Frankrijk kostte niet alleen het model maar ook de motor was aan gort.

Het oranje stukje romp is het overblijfsel van een Mini-Gnumpf. Dit noodzaakte mij om maar weer even een nieuwe te bouwen, want het is zo’n leuk ding om mee te scheuren. Dit is dan wederom weer een voorbeeld van zo’n tussendoor-projectje! Tsja, het ene wil je, het ander moet  je…..

12.jpg

Oh, die pulse pijp? Gekregen. Nooit gelopen en gaat ie ook nooit doen ook. Volstrekt ondeugdelijke constructie.  Alleen decoratief!

Zo, dat was even een kleine update van mijn bezigheden. Mocht je eens iets meer willen lezen over lijnbesturing, kijk dan eens naar de volgende links:

https://www.lijnbesturing.nl/

https://www.fesselflug.eu/

https://www.clstunt.com/

https://www.modelbouwforum.nl/forum/lijnbesturing.90/

En wil je het eens in levende lijve zien en zelf eens een poging wagen? Ga dan een keer mee naar Almere. Hier wordt twee maal per jaar een treffen georganiseerd voor iedereen die belangstelling heeft en voor mensen uit de scene die elkaar willen treffen. De data voor dit jaar zijn 19 mei en 1 september.

Tot een volgende keer, en altijd linksom,

Groet, Erik Meerdink

In de tijd dat er nog geen afstandsbediening bestond was lijnvliegen de manier om toch je model te kunnen besturen. Tegenwoordig zijn er wedstrijden in deze mooie tak van de modelbouw sport.
Bekijk het filmpje om een indruk te krijgen.

Previous Next

Op zondag 6 mei om 14.30 uur wordt dit evenement gevlogen, het is nieuw voor ons dus het belooft een sensatie te worden!!
Er is maar 1 regel/opmerking: Je vliegtuig hoeft niet perse in 1 stuk mee terug naar huis!

Geef je op als team van 2 personen en bedenk een originele teamnaam  Je mag ombeurten vliegen of 1 persoon als navigator en 1 piloot.

Op een zonnige 5 Mei 2016 hebben Mark en Rudi een rondvlucht gemaakt boven de achterhoek. Ze zijn opgestegen vanuit Stadlohn-Wenningfeld, niet in hun modeltoestel overigens maar in een COMCO IKARUS C-42 B D-MXPI  Bekijk de mooie opnames.

Leuk dat je hier bent!

Onze vereniging houdt zich bezig met het bouwen en vliegen van modelvliegtuigen.

Hebben we je interesse gewekt?
Kom dan eens langs op vrijdagavond of zondagmiddag!

© 2016 Winterswijkseluchtvaartclub. All Rights Reserved. Designed By WLC Media Team
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd